L1 Wiskanjers

Vlakke figuren

Vandaag leerden we over vormen : vierkant, driehoek, rechthoek, cirkel. We gingen ze vergelijken en sorteren. Met deze vormen konden we mooie kunstwerkjes maken.

L1 + L2 Verkeer

Welke weggebruiker waar ? GROEP 1

Aandachtspunten :

  • de gevaren van de verschillende weggebruikers met een verschillend temp in het verkeer.
  • gevolgen van weggebruiker met zelfde snelheid.
  • voordelen van gescheiden verkeer : ieder zijn plaats op het voetpad, fietspad, rijbaan.
  • de ruimte van de verschillende weggebruikers op de openbare weg.

We oefenden in een beschermde omgeving op de speelplaats en op de openbare weg, als voetganger, als fietser en als auto.

L2: Drijven en zinken

Tijdens het hoekenwerk rond Sinterklaas leerden de kinderen wat meer over drijven en zinken.

Experimenteren is de beste manier om te leren…op die manier zullen de kinderen ook beter memoriseren wat ze zelf uitgetest hebben.

Allerlei voorwerpen werden aangeboden. De leerlingen moesten per 2 schatten wat er zou gebeuren als je het voorwerp in water gooit…

Na de schatting kwam dan natuurlijk het uitvoeren van de opdracht.

De opdracht die nadien gekoppeld was aan dit “theoretisch stukje”, was het bouwen van een nieuwe stoomboot van de Sint met kostenloos materiaal. Het doel van de opdracht: Bouw een boot dat blijft drijven…

Na het hoekenwerk trokken we met alle stoomboten naar de vijver …

Joepie!!!! Geen enkele boot heeft de bodem van de vijver gezien, proficiat L2!!!

L1 + L2: Verkeer – opstakels op het voetpad

Zoals iedereen weet is het de laatste tijd niet makkelijk om in de buurt van onze school op het voetpad te wandelen zonder obstakels.

Daarom trokken we er op uit om dit te oefenen. De leerlingen brachten zelf verschillende mogelijkheden aan hoe we dit probleem kunnen oplossen.

En niet te vergeten … zowel ’s avonds als overdag is het belangrijk om ons zichtbaar te maken in het verkeer! Daarom een warme oproep om elke dag een fluohesje te dragen … ook mama’s en papa’s kunnen met ons meedoen ūüôā